Harsiese A - Harsiese A

De la Wikipedia, enciclopedia liberă

Regele Hedjkheperre Setepenamun Harsiese , sau Harsiese A , este văzută de către egiptologul Kenneth Kitchen în său a treia intermediar Perioada de Egipt pentru a fi atât un Mare Preot al lui Amun și fiul Marelui Preot al lui Amun, Shoshenq C . Dovezile arheologice sugerează că el a fost într-adevăr fiul lui Shoshenq C. Cu toate acestea, studii recente publicate de egiptologul german Karl Jansen-Winkeln în JEA 81 (1995) au demonstrat că toate monumentele primului (rege) Harsiese arată că el nu a fost niciodată Marele Preot al Amonului în sine. Mai degrabă atât Harsiese A, cât și fiul său [... du] - a cărui existență este cunoscută din inscripțiile de pe obiectele funerare ale acestuia din urmă la Coptos - sunt atestate doar ca preoți ordinari din Amon. In schimb, in timp ce Harsiese A fost cu siguranță un rege independent la Teba în timpul primului deceniu al Osorkon II regalitatea lui, el a fost o persoană diferită de la o a doua persoană care a fost , de asemenea , numit Harsiese: Harsiese B . Harsiese B a fost autenticul mare preot din Amon, care este atestat în funcție târziu în domnia lui Osorkon II, în anul regnal 6 al lui Shoshenq III și în anii regali 18 și 19 din Pedubast I , potrivit lui Jansen-Winkeln.

În timp ce Harsiese A ar fi putut deveni rege la Teba înainte de Anul 4 al lui Osorkon II, contra Bucătăriei, el a condus cu siguranță Teba în primul deceniu al domniei lui Osorkon al II-lea, așa cum notează Kitchen. Controlul lui Osorkon II asupra acestui mare oraș este documentat mai întâi doar de două texte separate ale nivelului Nilului din anul 12 , ceea ce înseamnă că Harsiese murise până atunci. Dacă Harsiese ar fi guvernat deja la Teba mai devreme sub Takelot I , s-ar putea explica de ce textele lui Takelot I din anul 5, anul 8 și anul 14 ale lui Takelot I, care menționează pe marii preoți Iuwelot și Smendes III în serviciu - care erau toți frații lui Takelot I - omit în mod constant orice mențiune a numelui lui Takelot, așa cum Gerard Broekman menționează în mod adecvat într-un articol din JEA (88 (2002)). Numele lui Takelot I este lăsat deliberat necompletat aici. Acest lucru ar putea indica o posibilă rivalitate între Takelot I și Harsiese A la Teba. Este posibil ca preoții Amon să fi ales să nu se implice în această dispută omițând orice mențiune a numelui regelui domnitor.

Înmormântare

Conform unei cărți din 1994 a egiptologului englez Aidan Dodson , King Harsiese:

a fost îngropat într-un mormânt din temenos la Medinet Habu , în jgheabul unui sicriu de granit (JE 60137) realizat pentru sora lui Ramses II , Henutmire , (și) închis cu un capac cu cap de șoim. Când au fost curățate, au fost găsite patru borcane canopice ... Nici o urmă de capace nu a supraviețuit, sugerând că astfel de articole ar fi putut fi din lemn [perisabil] [.] (P.92)

Dodson observă că sicriul lui Harsiese are un stil similar cu sicriul de argint cu cap de uliu al lui Shoshenq II și cu „urmele sicriului aurit și cartonajul lui Osorkon II” (pp. 88-89).

Referințe

  • Gerard Broekman, „Înregistrările la nivel de Nil ale dinastiei douăzeci și douăzeci și trei din Karnak”, Journal of Egyptian Archaeology 88 (2002), pp. 163–178.
  • Aidan Dodson, The Canopic Equipment of the Kings of Egypt, (Kegan Paul Intl: 1994), pp. 88-89 și p. 92.
  • Karl Jansen-Winkeln, "Historische Probleme Der 3. Zwischenzeit", Journal of Egyptian Archeology 81 (1995), pp. 129-149.
  • KA Kitchen, a treia perioadă intermediară în Egipt (1100-650 î.Hr.) , ed. A III-a. Warminster: Aris și Phillips Limited, (1996)
  • John H. Taylor, „A daughter of King Harsiese”, Journal of Egyptian Archaeology 74 (1988), pp. 230–231.